Stuurhuis

Stuurhuis voor uw auto nodig? Zoek hier gratis en vrijblijvend naar nieuwe & gebruikte auto-onderdelen



Onderdeel:
Vul maximaal nog 50 karakters in
Eventuele extra info:
    Nog een onderdeel toevoegen

    E-mailadres:
    Onze klanten geven ons een 8.5!
    (5177 stemmen) › Bekijk alle reviews van OnderdelenZoeker.nl

    • Gratis en vrijblijvend een onderdeel zoeken
    • +/- 172 bedrijven staan voor u klaar
    • Vergelijk offertes van verschillende bedrijven
    • Makkelijk zoeken via het kenteken

    0900 - CARPARTS

    U kunt ook telefonisch een aanvraag plaatsen.
    Bel 0900-2277278 (80 ct/m)
    Alleen tijdens kantooruren


    Bezig met laden...

    Uw wachtwoord:



    Stuurhuis

    Een stuurhuis is het onderdeel wat de verbinding tussen de wielen en het stuur maakt, en zorgt er voor dat de auto bestuurbaar is. Het stuurhuis zit onder de auto, aan de bestuurders kant tussen de twee voor wielen. Aan beide kanten van het stuurhuis zit een stuurstang met daaraan een stuurkogel, deze stuurkogel wordt bevestigd aan het fusee stuk. Het fuseestuk is het onderdeel waar het wielen aan bevestigd zitten, en zorgt er voor dat de wielen draaibaar zijn. Aan de bovenkant van het stuurhuis wordt de stuurstang bevestigd, deze maakt de verbinding met het stuurhuis en het stuurwiel in de auto. In oudere auto's zitten meestal nog stuurhuizen zonder stuurbekrachtiging dit stuurt vrij zwaar. De meeste nieuwere auto's hebben stuurbekrachtiging ook wel servo stuur genoemd, en dit zorgt er voor dat het sturen van de wielen een stuk lichter gaat. De autoontwerpers hebben het voordeel van stuurbekrachtiging ook op een ander manier benut. Ze maken dan gebruik van een andere overbrengingsverhouding voor de tandwielen in het stuurhuis. Hierdoor stuurt het wel weer iets zwaarder, maar hoef je minder vaak het stuurwiel te draaien om de bocht door te komen. Er zijn tegenwoordig twee verschillende stuurbekrachtiging systemen, een hydraulisch en een elektrisch systeem. Het hydraulisch systeem was er al eerste, en werkt door middel van een oliepomp aan het motorblok. De oliepomp wordt aangedreven met een riem die verbonden is met de krukas van de motor. Zodra de motor loopt wordt de olie onder druk vanuit een reservoir naar het stuurhuis gepompt. Als je dan aan het stuur draait zorgt een klep in het stuurhuis er voor, hoeveel olie er naar de zuigers moet worden gestuurd. De zuigers zorgen er voor dat de wielen uiteindelijk naar links of rechts bewegen. Er zijn ook hydraulisch systemen die niet worden aangedreven door de motor. De oliepomp wordt dan aangedreven door een elektromotortje voor de rest is dit systeem gelijk. De aller nieuwste systemen zijn helemaal niet meer hydraulisch, deze zijn helemaal elektrisch bekrachtigd. Dit systeem reageert binnen een paar milliseconden, en werkt daarom ook alleen maar als je aan het stuur komt. Dit leidt tot een brandstofbesparing van wel 5 procent. In tegenstelling van het hydraulisch systeem, wat ook werkt als je gewoon rechtdoor rijdt.

    • stuurhuis voor een Volkswagen Transporter 2.5 TDI 340 Trendline DC
    • stuurhuis voor een Mercedes-Benz Sprinter 210 2.2 CDI 325 Functional
    • stuurhuis voor een Mercedes-Benz Sprinter 210 2.2 CDI 325 Functional
    • stuurhuis voor een Volkswagen LT 35A 2.5 TDI DC
    • stuurhuis voor een Volvo 144 de Luxe
    • stuurhuis voor een Kia Shuma 1.6-16V LS
    • stuurhuis voor een Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo Special
    • stuurhuis voor een Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline
    • stuurhuis voor een Citroen Jumper 30 2.2 HDI L2H1
    • stuurhuis voor een Renault Mégane Coupé 1.6-16V Dynamique