Stuurhuis

Stuurhuis voor uw auto nodig? Zoek hier gratis en vrijblijvend naar nieuwe & gebruikte auto-onderdelen

Later een aanvraag plaatsen?

Herinner uzelf over via uw email

Waar zullen wij uw herinnering heen sturen?

  • Gratis onderdelen zoeken
  • 172 Bedrijven staan voor u klaar
  • Vergelijk offertes van bedrijven
  • Eenvoudig via kenteken zoeken

OnderdelenZoeker

OnderdelenZoeker
Goedkope tweedehands auto-onderdelen.
Kuipersweg 32, Buitenpost, 9285 ST, Friesland Nederland

9119 Klanten beoordelen onze service met een 8,5/10

› Bekijk alle reviews van OnderdelenZoeker.nl



Stuurhuis

Een stuurhuis is het onderdeel wat de verbinding tussen de wielen en het stuur maakt. Het zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar is.

Wat doet het stuurhuis?

Het stuurhuis zit onder de auto, aan de bestuurders kant tussen de twee voorwielen. Aan beide kanten van het stuurhuis zit een stuurstang met daaraan een stuurkogel. Deze stuurkogel wordt bevestigd aan het fusee stuk. Het fuseestuk is het onderdeel waar de wielen aan bevestigd zitten. Het zorgt ervoor dat de wielen draaibaar zijn. Aan de bovenkant van het stuurhuis wordt de stuurstang bevestigd, deze maakt de verbinding met het stuurhuis en het stuurwiel in de auto.

Stuurhuizen en stuurbekrachtiging

In oudere auto's zitten meestal nog stuurhuizen zonder stuurbekrachtiging. Dit stuurt vrij zwaar. De meeste nieuwere auto's hebben stuurbekrachtiging ook wel servo stuur genoemd. Dit zorgt ervoor dat het sturen van de wielen een stuk lichter gaat.

De autoontwerpers hebben het voordeel van stuurbekrachtiging ook op een ander manier benut. Ze maken dan gebruik van een andere overbrengingsverhouding voor de tandwielen in het stuurhuis. Hierdoor stuurt het wel weer iets zwaarder, maar hoef je minder vaak het stuurwiel te draaien om de bocht door te komen.

Hoe werkt stuurbekrachtiging?

Er zijn tegenwoordig twee verschillende stuurbekrachtiging systemen, een hydraulisch en een elektrisch systeem. Het hydraulisch systeem was er als eerste. Het werkt door middel van een oliepomp aan het motorblok. De oliepomp wordt aangedreven met een riem die verbonden is met de krukas van de motor. Zodra de motor loopt wordt de olie onder druk vanuit een reservoir naar het stuurhuis gepompt. Als je dan aan het stuur draait, zorgt een klep in het stuurhuis ervoor, hoeveel olie er naar de zuigers moet worden gestuurd. De zuigers zorgen er voor dat de wielen uiteindelijk naar links of rechts bewegen. Er zijn ook hydraulisch systemen die niet worden aangedreven door de motor. De oliepomp wordt dan aangedreven door een elektromotortje. Voor de rest is dit systeem gelijk.

De aller nieuwste systemen zijn helemaal niet meer hydraulisch. Deze zijn helemaal elektrisch bekrachtigd. Dit systeem reageert binnen een paar milliseconden en werkt daarom ook alleen maar als gestuurd wordt. Dit leidt tot een brandstofbesparing van wel 5 procent. Dit in tegenstelling van het hydraulisch systeem, wat ook werkt als gewoon rechtdoor wordt gereden.

  • stuurhuis voor een BMW 7-serie 735i
  • stuurhuis voor een BMW 3-serie 320i Upgrade Edition
  • stuurhuis voor een Mercedes Vito Bus 116 CDI 343
  • stuurhuis voor een Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Panoramic
  • stuurhuis voor een Chevrolet USA Trans Sport 3.4 Standard
  • stuurhuis voor een Mitsubishi Space Star 1.6 Shogun
  • stuurhuis voor een Renault Megane Cabrio 1.6-16V
  • stuurhuis voor een Mercedes Sprinter bestel 310 2.2 CDI 325 HD
  • stuurhuis voor een Renault Megane 1.4-16V Expression
  • stuurhuis voor een Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline BlueMotion