Tweedehands turbo vinden via OnderdelenZoeker

Turbo voor uw auto nodig? Zoek hier gratis en vrijblijvend nieuwe & gebruikte auto-onderdelen.

Later een aanvraag plaatsen?

Herinner uzelf over via uw email

Waar zullen wij uw herinnering heen sturen?

  • Gratis onderdelen zoeken
  • 172 Bedrijven staan voor u klaar
  • Vergelijk offertes van bedrijven
  • Eenvoudig via kenteken zoeken

OnderdelenZoeker

OnderdelenZoeker
Goedkope tweedehands auto-onderdelen.
Kuipersweg 32, Buitenpost, 9285 ST, Friesland Nederland

9119 Klanten beoordelen onze service met een 8,5/10

› Bekijk alle reviews van OnderdelenZoeker.nl



Tweedehands turbo vinden via OnderdelenZoeker

Een Turbo ook wel turbolader of turbocharger genoemd, wordt vaak in auto's gebruikt om het vermogen van de motor te verhogen. Daarvoor pompt de turbo onder druk lucht met brandstof in de cilinders van de verbrandingsmotor van een auto. Een turbo bestaat uit drie delen: de turbine, de compressor en het lagerhuis.

De werking van de turbo

In de turbine van de turbo zit een wiel dat via een as verbonden is met een wiel in de compressor. Tussen de as en de turbine/compressorwiel zitten nog een aantal onderdelen die elk een eigen functie hebben. De as met alle onderdelen in de turbo wordt ook wel de rotor genoemd. De rotor zit in het gedeelte tussen het turbine en compressorhuis. Dit gedeelte heet het lagerhuis. Omdat de rotor met een snelheid van 20.000 tot 220.000 toeren per minuut draait, moeten de onderdelen in het lagerhuis natuurlijk gesmeerd en gekoeld worden. Dit wordt gedaan door de motorolie van het motorblok. De olie wordt door de oliepomp van de motor onder druk het lagerhuis in gespoten. De olie smeert alle onderdelen die in het lagerhuis zitten en gaat dan via de ander kant van de turbo drukloos weer eruit. De olie loopt via de olieafvoerleiding weer terug in het carter van de motor.

Meer vermogen voor uw auto

De turbine kant van de turbo wordt aangesloten op het uitlaatspruitstuk en gebruikt de uitlaatgassen om de compressor in werking te zetten. De compressor zorgt vervolgens ervoor dat er lucht onder druk naar de inlaat van de motor wordt gepompt. Hierdoor krijgt de motor een stuk meer vermogen. Zodra een motor meer toeren gaat maken, gaat de compressor ook sneller draaien. Er ontstaat dus meer of zelfs te veel turbo druk. Dat kan leiden tot schade aan de motor van uw auto.

Turbo druk constant instellen

Om de turbo druk in te kunnen stellen of op constante druk te houden, zit er een wastegate op de turbo. Dit is een soort klep die zowel intern als extern op een turbo kan zitten. De wastegate meet hoeveel druk de turbo levert door middel van een luchtslangetje dat aangesloten wordt aan de compressor of inlaat van de motor. Zodra de turbo de gewenste druk heeft bereikt, gaat de klep in de wastegate open. Deze zorgt er voor dat de overbodige uitlaatgassen niet via de turbine gaan maar omgeleid worden en rechtstreeks via de uitlaat er uit gaan. De turbodruk die de turbo moet leveren wordt ingesteld door middel van een drukregelaar, ook wel boostcontroller genoemd. Deze wordt tussen het luchtslangetje aangesloten dat naar de wastegate loopt. Er zijn handmatige en elektronische boostcontrollers. De handmatige kunt u zelf instellen door middel van een draaiknop. De elektronische druk regelaar wordt ook wel Boost Solenoid genoemd. Deze wordt aangesloten op de computer van uw auto en wordt elektronisch gestuurd.

  • turbo voor een Volvo V40 1.9 D
  • turbo voor een Volkswagen Crafter Bestel 35 2.5 TDI L3H2
  • turbo voor een Opel Zafira 2.2-16V DTi Comfort
  • turbo voor een Toyota Celica 1.8 VVT-i
  • turbo voor een Seat Toledo 1.9 TDI Executive
  • turbo voor een Volvo V40 2.0 T
  • turbo voor een Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
  • turbo voor een Volkswagen Crafter Bestel 30 2.5 TDI L2H2
  • turbo voor een Alfa Romeo 159 1.8 mpi Distinctive
  • turbo voor een Hyundai H 200 bestel 2.5 TCI lang DC